O 5 minút 12, alebo 5 minút po 12-tej?

Autor: anna žanonyová | 8.12.2013 o 15:15 | (upravené 8.12.2013 o 17:28) Karma článku: 14,25 | Prečítané:  1519x

Už úvodné slová ministra školstva v nedeľnej relácii O 5 minút 12 ma zdvihli zo stoličky. Ospravedlnil sa učiteľkám z Dobšinej a učiteľovi Žarnayovi z Košíc a pochválil ich za ich prístup. Čo tým chcel minister školstva povedať, aký bol cieľ týchto jeho slov? Kde bol v čase, keď sa riešili problémy okolo spomínaných učiteľov? Prečo sa ich nezastal vtedy, keď to najviac potrebovali? Natíska sa množstvo otázok prečo, ale odpoveď je asi len jedna: pretože nie je v jeho záujme (ochote,sile...) riešiť problémy.

Riešenie problému rómskych žiakov na školách v obciach s vysokou koncentráciou Rómov je veľmi zložité a je to vlastne skôr problém rómskych osád ako školy. Preto sa ani nedivím, že žiadnemu ministrovi, ani splnomocnencovi vlády pre rómske menšiny sa do tohto marasu nechce a pohadzujú si ho ako horúci zemiak z jedného volebného obdobia na druhé. Žiaľ, tento horúci zemiak časom nechladne, ale naopak stáva sa čoraz horúcejším, až raz môže spáliť všetko okolo seba. Vôbec sa preto nečudujem voličom, ktorí sa upínajú ku Kotlebovi dúfajúc, že ak nie vlády, tak extrémisti pomôžu riešiť situáciu. Tým však vládu ani ministra neospravedlňujem, práve naopak, mala by to byť pre nich výstraha.

Inak to však vidím u p.Žarnaya, učiteľa z Košíc. Tam naozaj mohol minister urobiť potrebné kroky a človeka podržať. Pretože veriť tomu, že ministerstvo nemá dosah na školy , nemôže odvolať (riešiť odvolanie) riaditeľa, lebo tento je volený, je smiešne tak, ako je smiešne zotrvanie starostu vo funkcii na celé volebné obdobie aj keď sa vie, že zo svojho postu obci len škodí. Žiaľ - na Slovensku je to tak!

Relácia pokračovala poslednými,nie práve lichotivými výsledky medzinárodného testovania PISA u našich žiakov. Počuli sme "ospravedlňujúce" argumenty, medzi ktorými dominujú slabo zaplatení učitelia, zanepráznení učitelia, nespolupráca rodičov so školou. Ako človek, ktorý si odkrútil v školstve 37 rokov  viem, že učiteľské povolanie je dlhé desaťročia finančne podhodnotené. Táto skutočnosť je však učiteľovi známa keď nastupuje do zamestnania a je známa aj študentovi, ktorý ide študovať učiteľstvo. Teda pri výplate sa žiadne prekvapenie nekoná. Každý pracuje v školstve s tým vedomím, že na výplatu dostane menej ako keby išiel pracovať napr. do finančnej sféry. Učitelia sa delia na dobrých, priemerných a zlých práve tak, ako v každej inej profesii. A  že by bolo viac zlých učiteľov ako pred pár rokmi? Je to chyba výplatnej pásky, alebo sa tu odzrkadlujú práve tie horšie výsledky získané na ZŠ,SŠ aj VŠ?

Na Slovensku máme v súčasnosti obrovské množstvo stredných a vysokých škôl. Je to dobre pre rodičov a žiakov, pretože každý sa dostane kam chce, ale je to veľmi zle pre vedomostné vzdelanie absolventov týchto škôl a následne pre spoločnosť. Dnes, v dobe internetu deti vstupujú do základnej školy vzdelanejšie, ako boli deti pred dvadsiatimi rokmi. Časom sa ukáže, ktorý žiak je chytrejší, ktorí menej, ale na I. stupni ZŠ tá súťaživosť medzi žiakmi ešte je. Ako deti dospievajú, stávajú sa samostatnejšie, vymaňujú sa spod vplyvu rodičov aj učiteľov a pani učiteľka prestane byť "svätým obrázkom". Deti začnú viac počúvať svojich rovesníkov, partiu z ulice, kamarátov pri športe. A vtedy sa dozvedia, že netreba sa ponáhľať domov robiť si domáce úlohy, ani učiť sa, lebo aj tak je to zbytočné, pretože dopyt škôl prevyšuje ponuku žiakov. Tak isto je to aj s vysokými školami, ktoré sa bijú o študentov-maturantov a robia všetky možné ústupky, len aby naplnili stav. A odpad na fakultách? Žiadny. Odíde len ten, koho nevedia na škole udržať.  A tak to potom v praxi aj vyzerá.

Počty žiakov v triedach sú tiež dôvodom na zamyslenie. Ak pred 20. rokmi učiteľ mohol v triede naučiť 30 žiakov ako je možné, že dnes má problém s 15-timi? Tu vidím problém vo výchove a dosahu učiteľa na výchovu. Všetko je o peniazoch. Dostane žiak zníženú známku zo spávania? Rodičia ho preložia na inú školu, škola má o žiaka menej, riaditeľ zúri, pretože mu odídu peniaze a v konečnom dôsledku si to odnesie učiteľ, lebo je neschopný zvládnuť žiaka na ktorého nemá žiadne páky. Jednoducho kolotoč.

Na záver asi toľko: ak sa má naše školstvo zlepšiť, musia zo škôl vychádzať vzdelanejší ľudia. Aby vychádzali vzdelanejší ľudia treba aby škola mala páky ako žiakov motivovať/donútiť pracovať na sebe. Pretože kým jednému stačí k ovládaniu učiva výklad na hodine, ďalší desiati si učivo musia naštudovať doma  a niektorí doslova aj "nadrieť". Jednou vetou: je načase, aby v školstve prestalo platiť že na vysvedčenie, alebo diplom stačí pasívna prítomnosť v škole.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami strany sa stali Juraj Blanár a Peter Žiga.

DOMOV

Fraška a boj s SNS či Kotlebom, analytici hodnotia snem Smeru

Snem veľa prekvapení podľa analytikov nepriniesol.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?